Supervrijwilliger Eric in het zonnetje

Een bijzondere benoeming, de onthulling van een nieuwe naam voor het clubhuis, rood-zwarte en groene tenues, eighties muziek. En mensen, veel mensen. De belangrijkste ingrediënten voor wat de geschiedenis ingaat als de dag waarop VV Eenrum supervrijwilliger Eric in het zonnetje zette.  En toch hadden we dat liever niet op dit moment hoeven doen.

Rood, zwart, groen
Op 11 mei kleurde het sportpark Eenrum rood, zwart en voor de verandering groen. Eind van de middag stond de wedstrijd van voormalig VV Eenrum JO19 (het team dat letterlijk opgroeide met Eric) tegen de vedetten van voormalig CSVH (waar Eric vroeger voetbalde) op het programma. Na een magnifieke opkomst met rood vlammende fakkels volgde een spannende pot, waarin de jonkies van Eenrum de oudjes van CSVH versloegen met 5-1.

Gemengde gevoelens
Even voor de wedstrijd, arriveerde Eric Schoenmakers op het sportpark. Bij de ingang van het clubhuis stond een grote groep mensen hem al op te wachten. Met gemengde gevoelens, want de aanleiding voor het organiseren van deze dag is niet rooskleurig. Eric heeft onlangs te horen gekregen dat hij ongeneeslijk ziek is, met een ziekte die over het algemeen zeer progressief verloopt. Dit is bij iedereen ingeslagen als een bom. De handen zijn dan ook direct ineengeslagen om Eric op 11 mei in het zonnetje te zetten. Zoals we Eric kennen, een dag met een sportieve component, een gezellig randje én enige inkomsten voor de vereniging…

Blijvend en tastbaar
Na de aankomst van Eric op het sportpark nam voorzitter Herald de microfoon. Met mooie woorden over wat onze supervrijwilliger voor de vereniging en zijn omgeving betekent, maakte Herald bekend dat tijdens een extra ingelaste ledenvergadering Eric is benoemd tot erelid van VV Eenrum. Een predicaat waar je niet zomaar voor in aanmerking komt. En dat was nog niet alles. Uit diverse hoeken kwam de behoefte om Eric een blijvende, tastbare herinnering en plek te geven op het sportpark.Met ingang van heden heet ons clubhuis daarom het ‘Eric Schoenmakers Sportcafé’. Het bord bij de ingang werd ter plekke onthuld.

Geliefd in Hoogkerk
Na Herald was het de beurt aan Arnout Venekamp vanuit Hoogkerk. Voordat Eric, met zijn vrouw Marjan en zoon Ruben naar Eenrum verhuisde, was hij zeer betrokken lid en supervrijwilliger bij CSVH. En ook bij deze club is het nieuws over Erics ziekte hard binnengekomen. En dat Eric ook daar erg geliefd was en is, werd meer dan duidelijk toen vanuit Hoogkerk er onmiddellijk een team werd gevormd voor de voetbalwedstrijd tegen Eenrum. En in de ongelooflijke grote afvaardiging aanwezig op het sportpark afgelopen zaterdag. Namens CSVH overhandigde Arnout een shirt van FC Groningen met alle handtekeningen van de selectie.

De weergoden
Het bleef nog lang onrustig op het sportpark. Onder genot van een drankje en een hapje eten werd bijgepraat onder de stralende zon. De weergoden waren ons gezind. En dat vinden we dan ook meer dan terecht.

Een impressie van de dag in foto’s gemaakt door Joop Rensema, Bart Oosterveld en Dennis Hofman