EKC beperkt de schade

In het Friese Ureterp was zaterdag 3 februari mede-koploopster en kampioenskandidaat Oerterp de tegenstander van de voetbaldames van EKC (Eenrum/Kloosterburen). Thuis had EKC hiervan met 0-5 verloren.

Met een bijna complete selectie – alleen Noor Veldink ontbrak – startte EKC aan de wedstrijd en kende gelijk een goede start. Al na drie minuten kwam men op een voorsprong. Uit een corner van Rebecca Postma kopte Amber Meijer de 0-1 tegen de touwen. Vervolgens kwam de thuisploeg meer opzetten maar EKC bleef vooralsnog redelijk overeind. In de 26e minuut was het evenwel raak voor de thuisploeg. Keepster Nikki Werkman kwam nog uit maar één der spitsen omspeelde haar en tilde de stand naar 1-1. EKC probeerde weer de leiding te nemen maar een uitbraak van Chantal Hofman werd afgestopt en een latere corner van haar kreeg ook geen vervolg. Aan de andere kant had ook Oerterp het moeilijk om er door te komen maar in de 45+2e minuut werd een corner alsnog binnen gewerkt wat de ruststand op 2-1 zette.

In de tweede helft had EKC de wind mee alhoewel deze in sterkte nu wat afnam. EKC roerde zich nu ook meer. Een afstandsschot van Chantal Hofman ging naast en even later liep Amber Meijer vast op de keepster. Toch was Oerterp de meer aandringende partij wat ze gezien de stand op de ranglijst ook aan haar stand verplicht was. In de 57e minuut kwam Anouk Faber na hersteld te zijn van een blessure erin voor Chantal Hofman. Nadat EKC een aantal pogingen van Oerterp afweerde was het in de 71e minuut wel raak voor de gastdames: 3-1. Vijf minuten later viel Anouk Faber helaas weer uit en werd vervangen door Loes Korhorn terwijl ook Johanna van de Steeg plaats maakte voor Anouk Koster. Behoudens een vrije trap van Desie Tjoelker die de keepster opving kwam er van EKC niets meer. Echter ook Oerterp kwam er niet meer door maar blijft door haar 3-1 overwinning wel in de race voor het kampioenschap. Zaterdag 17 februari wacht de thuiswedstrijd in Eenrum tegen Harkemase Boys.

Oerterp – EKC 3-1 (2-1). 3. Amber Meijer 0-1; 26. Oerterp 1-1; 45+2. Oerterp 2-1; 71. Oerterp 3-1.

Scheidsrechter: J. Hijlkema (Ureterp)

EKC: Rebecca Postma, Nicky Knol, Emma Postma, Desie Tjoelker, Judith Zuidersma, Nikki Werkman, Joni Lukkien, Johanna van de Steeg (76. Anouk Koster), Amber Meijer, Chantal Hofman (57. Anouk Faber; 76. Loes Korhorn), Iris Knol.

Foto: Actie voor het doel met Iris Knol, Nicky Knol en Emma Postma.

EKC beperkt de schade